30-års jubileum for NX170

 
Ruten startet 13. februar 1988 med én daglig avgang Førde – Oslo/Oslo – Førde. Før dette ble det kjørt Førde – Gol i korrespondanse med toget til Oslo i flere år. Det var en liten revolusjon i kollektivtilbudet at man fikk konsesjon til å kjøre parallelt med jernbanen helt inn til Oslo!

nx170_nyhetssak_646px.jpg
 
3 millioner passasjerer på 30 år!
Det handler om ekspressbussen fra Førde til Oslo, NX170 som vi kaller den i dag, men for mange kjent som «Sogn og Fjordane ekspressen». Gjennom de 30 årene som har gått, har denne ruten fraktet 3 millioner passasjerer!
 
Samarbeid mellom Sogn Billag og Firda Billag
Sogn og Fjordane ekspressen ble etablert som et samarbeid mellom Firda Billag og Sogn Billag. Samarbeidet mellom disse to selskapene har stått fast fra første dag. Sogn Billag ble i 2012 en del av Nettbuss-konsernet, og kommersiell virksomhet med turbusser og ekspressbusser hører i dag til i Nettbuss Travel.
 
Sjåfør fra første tur, - kjører fremdeles på ruta!
Olav Grinde som kjørte første tur fra Oslo 13. februar 1988, er fremdeles fast sjåfør på ruta!
Det er ingen tvil om at det hos Olav er mange gode historier og mye god erfaring fra alle disse årene på veien mellom Førde og Oslo.
 
Store endringer på veiene gjennom 30 år
De første årene gikk ruta Førde – Vadheim – Høyanger – Sogndal – Gol – Drammen – Oslo.
For kundene var det et stort fremskritt å slippe å bytte transportmiddel på Gol underveis på reisen til hovedstaden.
 
Da Fjærlandsvegen åpnet høsten 1994 ble kjøretiden redusert med 1 time og 30 minutt. Senere har fergesambandet Mannheller – Fodnes og en rekke tuneller og bedre vei i Lærdalsdalen også ført til vesentlig kortere reisetid.
 
Gradvis utvikling av produktet
Det startet med en dagbuss. Senere ble det oppstart av nattbuss i 1990. De første årene kjørte man kombibusser med stort lasterom bak og man hadde avtale med Posten om frakt av post aust/vest.
 
De som trodde at Bus4You-konseptet var det første i Norge med 2 + 1 seter i bredden, tar skammelig feil. Sogn og Fjordane ekspressen hadde dette allerede i 1995, to busser med høy komfort og 2 + 1 seter, totalt 37 seter.
 
Avgang nummer tre ble startet opp i 1995 og det ble totalt 3 daglige avganger.
 
Fra Nor-Way til Nettbuss express
Ruten var en del av Nor-Way Bussekspress fra 1988 til 2013 med hvite busser med de karakteristiske røde og blå stripene på siden.
 
Fra 1. mai 2013 ble det gjort store endringer gjennom ny merkevare med Nettbuss express og blålilla busser. Det ble satt et stort digitalt fokus, og i dag er 75 % av alle billetter forhåndsolgte på internett, mobil eller automat.
 
Ekspressbuss er viktig for kommunikasjon
Sogn og Fjordane ekspressen (NX170) har hatt en svært viktig rolle for folk på farten inn og ut av Sogn og Fjordane, både for folk som bor i fylket, studenter som skal til og fra studiestedene sine og for turister som skal besøke fjordfylket.
 
Jubileumsmarkering på bussene
Det blir en symbolsk markering på alle bussene til Sogn og Fjordane ekspressen tirsdag 13. februar.