Nordfjordekspressen har knyttet landsdeler sammen i 30 år!

 
Siden februar 1988 har Nordfjordekspressen knyttet Nordfjord og Ottadalen sammen med det sentrale Østlandet. Det begynte med daglige avganger fra Måløy og Oslo 19. februar 1988.

nx146_30aar_646.jpg
 
2,4 millioner passasjerer på 30 år
Det er kjørt mange millioner av kilometer og rundt regnet 2,4 millioner passasjerer har vært innom dørene til Nordfjordekspressen siden oppstarten i 1988. Dette viser at ekspressbussene har en svært viktig rolle for folk på farten inn og ut av Sogn og Fjordane og Søre Sunnmøre, både for folk som bor i området, studenter som skal til og fra studiestedene sine og for turister som skal besøke Nordvestlandet.
 
Samarbeid Nordfjord - Ottadalen
Nordfjordekspressen ble etablert i et samarbeid mellom Nordfjord og Sunnmøre Billag og Ottadalen Kommunale Billag. Før denne tiden så hadde disse to selskapene i samarbeid kjørt Måløy – Otta i korrespondanse med toget til Oslo siden 1977.
 
Det var en revolusjon i kollektivtrafikktilbudet at man fikk konsesjon til å kjøre parallelt med jernbanen heilt inn til Oslo! For kundene var det et stort fremskritt å slippe å bytte transportmiddel underveis på reiser til hovedstaden.
 
Konsesjonstrøbbel ved oppstart
Det ble først gitt konsesjon til oppstart 12. februar 1988. Ruten startet da, men det kom kontramelding fra samferdselsdepartementet allerede samme ettermiddag om at den måtte stoppes. Begrunnelsen var at samferdselssjefen i Oppland trengte mer tid til vurdering.
Så gikk det noen dager, konsesjonen kom i orden og ruten startet med full tyngde 19. februar 1988.
 
Det var vanskelig å få konsesjon for gjennomgående ekspressbuss der det var jernbane, Otta - Oslo, men restriksjonene for konsesjon ble gradvis redusert utover 90-talet og det ble oppheving av strenge konsesjonsvilkår i 2002.
 
Gradvis utvikling av produktet
Det startet med én dagbuss. Senere ble det oppstart av nattbuss i 1993 og ettermiddagsrute i 1997. Hovedflyplassen på Gardermoen åpnet i 1998 og det førte til en god økning i antall reisende. Oslo Lufthamn har siden vært en av de viktigste stoppestedene på ruta.
 
Kvivsvegen gav nye muligheter
Samtidig som at økonomien tvinga til nedlegging av ettermiddagsruta ved nyttår i 2016, førte åpningen av Kvivsvegen til nye muligheter. Det ble et nærmere samarbeid mellom nattrutene Måløy – Oslo og Ulsteinvik – Oslo og det ble i tillegg etablert en bussrute Ulsteinvik – Stryn i korrespondanse med dagbuss Måløy – Stryn – Oslo. Dette styrket den økonomiske situasjonen vesentlig.
 
Fra Nor-Way til Nettbuss express
Ruten var en del av Nor-Way Bussekspress fra 1988 til 2013 med kvite busser med de karakteristiske røde og blå stripene på sida.
 
Fra 1. mai 2013 ble det gjort store endringer gjennom ny merkevare med Nettbuss express og blålilla busser. Det ble satt stort digitalt fokus, og i dag er over 80 % av alle billetter forhåndsolgt på internett, mobil eller hos agenter.
 
Jubileumsmarkering på bussene
Det blir en symbolsk markering på alle bussene til Nordfjordekspressen (NX146) mandag 19. februar.