Personvern i Nettbuss

I Nettbuss tar vi personvern på alvor. Det handler om vår respekt for deg som passasjer og din tillit til oss som selskap. På denne siden kan du lese om våre prinsipper for personvern, om dine rettigheter som kunde og om hvorfor vi samler personopplysninger.


Våre prinsipper for personvern

- Vi skal behandle personopplysninger på en lovlig, rettferdig og åpen måte.
- Vi skal kun hente inn personopplysninger som er relevante for våre kunders reiser og kundeforhold hos oss.
- Vi henter ikke inn mer personopplysninger enn nødvendig.
- Personopplysninger som vi har hentet inn skal være oppdaterte og korrekte.
- Personopplysninger som vi har hentet inn skal slettes når det ikke lenger er behov for dem.
- Personopplysninger som vi har hentet inn skal behandles konfidensielt.
- Vi selger aldri personopplysninger til tredjeparter.
- Våre kunder har rett til å få innsyn i personopplysninger knyttet til sitt kundeforhold. De skal kunne få en kopi av disse, og kan velge å slette dem fra våre systemer.


Hva er dine rettigheter?

Rett til innsyn og rett til dataportabilitet
Du har rett til å få informasjon om hvilke personopplysninger vi behandler og hvordan vi behandler dem.

Du som har en kundeprofil
Om du allerede har en profil hos oss kan du logge på Min side for å se hvilken informasjon vi har lagret om deg og endre personopplysninger. Du har også rett til å kunne laste ned en komplett liste over informasjonen i et maskinlesbart format.

Du som ikke har registrert deg 
Mange som reiser med oss velger å ikke lage en medlemsprofil. Dersom du reiser med oss uten å ha laget en medlemsprofil, kan du ikke bruke Nettbuss-appen eller Min side på nettbuss.no for innsyn eller endre personopplysninger. 

Hvis dette gjelder deg må du henvende deg til vårt kundesenter på tlf 407 05 070 eller e-post kundesenter@nettbuss.no.

Rett til korrigering og sletting
Du kan kreve at vi retter opplysninger om deg hvis de er mangelfulle. Du kan også kreve å få slettet kundeprofilen din. Du vil da miste tilgangen til reisehistorikken din.

Rett til begrensning
Du har rett til å be om en begrensning av behandlingen av personopplysninger, for eksempel dersom du mener behandlingen ikke følger gjeldende lover og regler, eller at opplysningene er feil. 

Rett til å trekke tilbake samtykke
Det enkelt å trekke tilbake et samtykke du har gitt til behandling av dine personopplysninger. Gå til Min side for å administrere dine samtykker.

Rett til innsigelse 
Du har rett å protestere på vår behandling av dine opplysninger. For eksempel kan du be om at en sak som behandles automatisert i våre kundesystemer blir behandlet manuelt.  


Hva brukes personopplysningene til?

Personopplysningene brukes hovedsakelig til å tilby deg bussbilletter, gi deg god kundeservice eller hvis du søker om refusjon eller erstatning.
Vi bruker også opplysningene til å forbedre tjenestene våre, slik at du skal få en best mulig opplevelse hos oss. Nedenfor følger en liste av forskjellige behandlingsaktiviteter og hvilke opplysninger vi samler inn for hver enkel aktivitet:

Kjøp og endring av billetter
Når du kjøper en billett hos oss, inngår vi en avtale med deg. For å kunne oppfylle vår del av avtalen må vi ha informasjon om deg og dine billetter. For å kunne varsle deg dersom bussen blir kansellert eller forsinket, må vi ha tilgang til dine kundedata. For vi skal kunne hjelpe deg å finne en billett du har kjøpt, må vi ha tilgang til dine aktive billetter. Her benytter vi følgende opplysninger om deg:

- Navn (kun deg med registrert kundeprofil)
- Mobilnummer
- E-postadresse (kun dersom du har oppgitt det eller har registrert kundeprofil)
- Postadresse (kun deg med registrert kundeprofil)
- Betalingsinformasjon
- Ordredata om dine reiser, bestillinger, billetter osv.  

Dersom du ønsker å reise med bussen uten å gi oss informasjon om deg selv, kan du kjøpe enkeltbillett hos bussjåfør eller i billettautomat. Da vil vi ikke ha noe informasjon om deg som reisende, men dette betyr også at vi ikke vil ikke kunne varsle deg dersom bussen blir kansellert eller forsinket.

Administrasjon av din kundeprofil
For at du enkelt skal kunne administrere betalingsmåter i din kundeprofil, trenger vi å knytte sammen informasjon om hvem du er og hvilke betalingsmåter du bruker. For at du enkelt skal kunne administrere dine billetter på Min side, må vi ha tilgang til dine aktive og utløpte billetter. Dette er nødvendig for å kunne oppfylle vår avtale med deg om bruk av kundeprofil. Her benytter vi følgende opplysninger om deg:

- Navn
- Mobilnummer
- Fødselsdato (kun dersom du har oppgitt det)
- E-postadresse
- Postadresse
- Betalingsinformasjon
- Ordredata om dine reiser, bestillinger, billetter, osv.
- Kryptert passord for din brukerkonto hos Nettbuss

Håndtering av kundehenvendelser
Vi må behandle dine personopplysninger for å kunne svare på henvendelser fra deg som kunde via Facebook, e-post, webskjema, brev og telefon, for eksempel om bestillinger, endringer, klager, tilbakemeldinger og refusjonssaker. Dette er nødvendig for å oppfylle vår avtale med deg.
Vi må også kunne sjekke hva du har gjort på nettbuss.no og i Nettbuss-appen for å kunne svare på henvendelser om disse tjenestene, for eksempel ved feilsøking. Her benytter vi følgende opplysninger om deg:

- Navn
- Mobilnummer
- E-postadresse
- Postadresse
- Fødselsdato (kun dersom du har oppgitt det)
- Kontonummer (kun dersom du skal motta erstatning)
- Betalingsinformasjon
- Ordredata om dine reiser, bestillinger, billetter, osv.
- Billettdata og eventuelle vedlegg
- Saksbehandlingsinformasjon

Kundeinnsikt
Dine tilbakemeldinger og innspill om tjenestene våre er viktige for oss. Derfor gjennomfører vi markedsundersøkelser, lager kundeundersøkelser som vi sender ut når reisen din er omme, og tar kontakt med kunder direkte for å høre hva de synes om tjenestene våre. For å gjennomføre undersøkelser av høy kvalitet, bruker vi personopplysninger for å velge ut hvem vi skal kontakte. 

For å kunne gi deg forbedrede og nye tjenester har vi rett til å gjennomføre slike undersøkelser. Her benytter vi følgende opplysninger om deg:

- Navn
- Mobilnnummer
- E-postadresse
- Postadresse
- Fødselsdato (kun dersom du har oppgitt det)
- Betalingsinformasjon
- Ordredata om dine reiser, bestillinger, billetter, osv.

Forbedring og feilsøking
Vi jobber hele tiden med å forbedre våre digitale løsninger. Dette innebærer blant annet feilsøking og feilretting. Dersom du tar kontakt med oss for å melde inn en feil eller komme med forbedringsønsker kan vi hente inn dine kontaktopplysninger. Denne behandlingen er nødvendig for å oppfylle vår avtale med deg. Her benytter vi følgende opplysninger om deg:

- Navn
- Mobilnummer
- E-postadresse

Utsendelse av relevant reiseinformasjon
Vi sender ut varslinger via SMS og e-post. Vi sender deg slike varslinger for å oppfylle avtalen med deg om billett. Her benytter vi følgende opplysninger om deg:

- Navn (kun deg med registrert kundeprofil)
- Mobilnummer
- E-postadresse (kun deg med registrert kundeprofil)
- Postadresse (kun deg med registrert kundeprofil)
- Ordredata om dine reiser, bestillinger, billetter osv.  

Tilleggstjenester for å forbedre kundeopplevelsen
For å gi deg en bedre kundeopplevelse har vi laget tjenester som gjør det enklere og mer behagelig å reise med oss. Vi tilbyr blant annet ekstra bagasje, spesialbagasje og setereservasjon. Slike tjenester gir vi deg bare når du har samtykket til det. Husk at du når som helst kan trekke tilbake dine samtykker via Min side på nettbuss.no. Her benytter vi følgende opplysninger om deg:

- Navn
- Mobilnummer
- E-postadresse
- Postadresse
- Fødselsdato (kun dersom du har oppgitt det)
- Betalingsinformasjon
- Ordredata om dine reiser, bestillinger, billetter, osv.
- Evt. spesielle behov, som kan inkludere helseopplysninger

Markedsføring
Vi benytter forskjellige former for markedsføring for å fortelle deg om reiser som vi tror du kan være interessert i, og for å synliggjøre fordelene med å reise med oss. Slik personalisert markedsføring bruker din reisehistorikk. Dette gjør vi fordi vi ønsker at informasjonen du får fra oss skal være bedre og mer relevant for deg.

Vi vil bare gi deg slik personalisert markedsføring dersom du har samtykket til det. Samtykke kan når som helst trekkes tilbake på Min side.
Vår markedsføring utføres i tråd med kravene i Markedsføringsloven. Her benytter vi følgende opplysninger om deg:

- Navn
- Mobilnummer
- Fødselsdato (kun dersom du har oppgitt det)
- E-postadresse
- Postadresse
- Ordredata om dine reiser, bestillinger, billetter, osv.


Ofte stilte spørsmål 

Hvordan beskytter vi dine personopplysninger? (informasjonssikkerhet)
Samferdsel er en kritisk del av vår infrastruktur. Vi er nøye med sikkerheten i våre systemer og tar godt vare på dine personopplysninger gjennom hvordan vi jobber, hvilke leverandører vi samarbeider med og hvilke plattformer vi benytter. Vi gjennomfører tester for å unngå at utenforstående kan trenge seg inn i våre løsninger. Av sikkerhetshensyn går vi ikke inn på nøyaktig hvordan vi jobber eller hva slags løsninger vi benytter.

Deling av personopplysninger
Vi deler noen personopplysninger med våre betalingsformidlere NETS, Vipps og PayPal. Dette er nødvendig for å kunne tilby deg billetter. Vi kan videre dele visse personopplysninger med andre leverandører som trenger disse for å utføre oppdrag de har fått av oss. Dette kan være konsulentselskaper, reklamebyråer, leverandører av analyseverktøy og lignende.

Ved deling som nevnt over inngår vi alltid avtaler som begrenser leverandørens adgang til bruk av opplysningene, blant annet at opplysningene ikke kan deles videre. 

Personopplysninger vil kunne utleveres til offentlige myndigheter på begjæring, for eksempel når det er mistanke om at det er begått lovbrudd i forbindelse med bruk av våre tjenester. 

Vi vil ikke dele eller formidle personopplysninger på noen annen måte enn beskrevet her. Vi selger ikke dine personopplysninger til tredjeparter.

Hvor lenge lagres personopplysningene?
Vi lagrer ikke dine personopplysninger lenger enn nødvendig. For eksempel så beholdes profildata så lenge du er aktiv kunde hos oss og slettes når du ikke lenger er en aktiv kunde.

Hvordan bruker vi informasjonskapsler? 
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre brukeropplevelse når du bruker nettbuss.no. Vi bruker informasjonskapsler fra Google Analytics. Google Analytics gjør det mulig for oss å samle inn og analysere data. Google Analytics tar i mot informasjon om hvordan brukerne finner våre nettsider og hvordan den brukes. Google Analytics hjelper oss å optimalisere funksjonalitet og gi brukeren den beste brukeropplevelsen. Lagringen av informasjon varierer fra noen dager til ett år, avhengig av hvor ofte brukeren besøker nettbuss.no.

Hva slags tilganger spør appen vår om?
Appen vår spør kun om tilganger som er nødvendige for at de skal fungere og for å tilby deg en god brukeropplevelse. For eksempel, for å kunne vise deg nærmeste stasjon må appen få tilgang til lokasjonsdata fra mobilen.

Når du installerer appen er det du selv som bestemmer om appen skal kunne gi deg varslinger eller få tilgang til lokasjon. Du kan også trekke disse tilgangene tilbake i innstillinger. 


Behandlingsansvarlig

Behandlingsansvarlig når du reiser med oss og bruker våre tjenester er:
Nettbuss Travel AS
Organisasjonsnummer 995 690 004
Schweigaards gate 14
0185 Oslo


Henvendelser

Lurer du på hvilke personopplysninger vi har hentet inn om deg som kunde, eller ønsker du at vi sletter noe om deg? Ønsker du å se eller endre dine personopplysninger kan dette gjøres på Min side på nettbuss.no. For sletting av dine opplysninger må vi ha en skriftlig henvendelse til kundesenter@nettbuss.no. Henvendelse kan også sender per post til: Nettbuss Travel AS, Postboks 1800 Sentrum, 0048 Oslo.

Ved henvendelser angående vår behandling av personopplysninger kan du kontakte vårt kundesenter på tlf 407 05 070.

Dersom du ikke er fornøyd med vår behandling av personopplysninger, ta kontakt med vårt personvernombud. Nettbuss er en del av NSB-konsernet og at NSBs personvernombud ivaretar alle datterselskap. Ombudet har som oppgave å sikre at vi følger Personopplysningsloven.

Du har også rett til å klage på vår behandling av personopplysninger til Datatilsynet.
Les mer hos Datatilsynet eller send e-post til postkasse@datatilsynet.no.

Hjelp oss å bli bedre
Er det noe på denne siden som er uklart eller ikke stemmer? Da setter vi pris på din tilbakemelding på e-post kundesenter@nettbuss.no.


Denne erklæringen er sist oppdatert: 13.06.2018.