Ofte stilte spørsmål Bus4You

 




Kan jeg kjøpe billett på bussen?

Nei, vi selger ikke billetter om bord på bussen. Alle billetter må kjøpes på nettbuss.no eller Nettbuss app.

Tilbake




Er billetten personlig?

Nei, det viktige er at den som reiser har et korrekt bookingnummer. Vi ser gjerne at den som reiser har med billetten med strekkoden.

Tilbake




Dersom jeg ikke kan skrive ut billetten?

Det holder at den reisende kan fremvise bookingnummer for sjåføren.

Tilbake




Dersom jeg mister mitt bookingnummer, hva gjør jeg?

Dersom du er registrert medlem kan du logge deg inn på 'Min historikk' og skrive ut billetten på nytt. Eventuelt kontakt kundeservice, så hjelper vi deg.

Tilbake




Kan jeg reise på en annen avgang en den som står på billetten?

Nei, billetten gjelder kun til den avgangstid som står på billetten

Tilbake

 


Jeg har tastet feil eller ønsker å endre min billett, hva gjør jeg?

Det er ikke mulig å endre en kjøpt reise, men det er mulig å kjøpe avbestillingsforskring som gjør at du selv på nettbuss.no kan kansellere reisen (inntil 2 timer før avgang) og få refundert penger, eller kjøpe en ny billett. Prisen for avbestilling er lik 15 % av billettprisen. Medlemmer får 50 % rabatt på avbestillingsforsikringen.

Tilbake




Kan jeg kjøpe avbestillingsforsikring i ettertid?

Nei, avbestillingsforsikring kan kun kjøpes samtidig med billetten.

Tilbake




Kan man reservere plass?

Ja, på Bus4You kan man reservere et spesifikt sete. Dersom reservering av sete ikke gjøres, må man flytte seg dersom det kommer en kunde som har reservert setet.

Tilbake




Kan man legge til plassreservasjon i ettertid?

Nei, plass kan kun reserveres i tilknytning til billettkjøp..

Tilbake




Jeg vil reservere plass, men kan ikke klikke på setene?

Om du laster ned Adobe Flash bør det fungere. Hvis ikke ber vi deg kontakte kundeservice.

Tilbake


 

Reiser barn gratis?

Barn under 2 år reiser gratis, men må betale for reservasjon av sete dersom man ønsker det. Hvis du ønsker et barnesete kan du bestille dette i kjøpsprossesen.

Tilbake




Hva med barn som reiser alene?

Barn som reiser alene må ha fylt 8 år og kunne fremvise kontaktinformasjon til foresatte. Barneombudet anbefaler 8 år som en nedre aldersgrense for timelange bussreiser. Aldersgrensen må vurderes i forhold til reisens lengde i tid og strekning.

Tilbake




Har dere plassgaranti?

Ja, når du kjøper billetten på nett/mobil er du sikret plass. Vi anbefaler å kjøpe billett i god tid.

Tilbake




Kan jeg gå av eller på ved en annen holdeplass enn de angitt i rutetabellen?

Nei, vi stopper kun ved de holdeplasser som fremgår i vår rutetabell.

Tilbake




Tilbyr dere handikapsete?

Ja, alle våre busser har plass for én rullestol. 48 timer før avgang frigis plassen for rullestol.

Tilbake




Må ledsaker for funksjonshemmed betale?

Nei, ledsager reiser fritt med oss, men må kunne fremvise ledsagerbevis.
Gjelder kun reisende med krav på ledsager og som har ledsagerbevis.
Ved bestilling av ledsager billett på www.nettbuss.no velges «Spedbarnsbillett 0 - 2 år».

Tilbake


Kan jeg ta med dyr på bussen?

Av hensyn til allergikere tar vi ikke med dyr (hund, katt, osv.). Unntak er førerhund/servicehund, polititjenestehund og redningshund i tjeneste/opplæring.

Tilbake




"Medlem", hva er det?

Det er vår kundeklubb, som medlem får du tilgang til tilbud og rabatter som gjør reisen enda billigere. Vi sender informasjon til medlemmer via e-post.

Tilbake




Hvorfor skal jeg angi mitt mobilnummer?

Vi sender ut informasjon på SMS ved forsinkelser. Vi sender også ut referansenummer og bestillingsbekreftelse på SMS. Videre gjør det lettere for kundeservice å lete opp din billett dersom du skulle miste den. Ditt nummer vil på ingen måte bli brukt i annen sammenheng eller distribueres til tredjepart.

Tilbake




Kan jeg ta med sykkel eller barnsete?

Ønsker du å ha med sykkel eller reservere et barnesete, så kan du velge disse alternativene når du bestiller billett på nettbuss.no

Men husk at det er plass til max 2 sykkler.

Bestiller du et barnesete vil du få stolen montert til du setter deg og plassene for både deg og barnet vil være reservert. 

Tilbake




Kan jeg sende en pakke med bussen?

Vi tar dessverre ikke imot pakkeforsendelser på bussen.

Tilbake




Sendes billetten på SMS?

Ja, du kan selv velge om du vi ha billetten tilsendt på SMS.

Tilbake




Er det sikkerhetsseler om bord?

Ja, det er sikkerhetsseler på alle seter om bord.

Tilbake




Får man kjøpt noe å spise og drikke om bord?

Det er ikke salg av mat og drikke om bord i bussen.

Tilbake




Er det toalett om bord?

Ja, det er toalett på alle bussene.

Tilbake




Er det internett om bord?

Ja, det internett på alle bussene.

Tilbake




Er det stikkontakt ombord?

Ja, det eget strømuttak ved hvert sete.

Tilbake




Kreves det kode for å benytte internett på bussen?

Nei, det er bare å søke opp det trådløse nettverket og koble deg til.

Tilbake




Er det stopp underveis slik at man kan spise og drikke?

Vi gjør ingen stopp for annet enn på- og avstigende. 

Tilbake




Kan man spise og drikke underveis på reisen?

Ja, men ta hensyn til dine medpassasjerer.

Tilbake


 

Hvor stor kan min håndbagasje være?

Håndbagasjens mål kan ikke være større enn 40x30x20cm.

Tilbake




Hvor mye bagasje kan jeg ta med?

Utover håndbagasje kan den reisende fritt ta med inntil 2 kolli som må plasseres i bussens bagasjerom. Det påløper en ekstra kostnad per kolli utover 2 kolli. Barnevogner kan medtas i den utstrekning plassen tillater det og skal anbringes etter anvisning av bussjåføren.

Tilbake




Jeg har glemt noe på bussen, hva gjør jeg?

Send oss en mail til 05070@nettbuss.no så hjelper vi deg.

Tilbake




Om jeg vil klage på noe, hvor henvender jeg meg?

Dersom du har tilbakemeldinger send oss gjerne en mail. Vi setter pris på dine tilbakemeldinger, de gjør oss bedre!

Tilbake




Dersom bussen er forsinket, har jeg krav på erstatning?

Vi erstatter normalt forsinkelser som årsakes av omstendigheter som vi kan påvirke. I våre reisevilkår finnes mer inngående informasjon, men vi ser gjerne at du henvender deg til kundeservice slik at vi kan hjelpe deg med dine spørsmål.