Ofte stilte spørsmål om reisedager




Hva er reisedager?

Reisedager passer for deg som reiser ofte på samme strekning. Du kan velge mellom faste og valgfrie Reisedager. Med faste Reisedager kan du reise så mye du vil i løpet av en periode – og i begge retninger. Velger du valgfrie Reisedager, betaler du kun for de dagene du reiser. Og du kan reise så mye du vil i løpet av en dag.

Tilbake



Hvordan kjøper jeg reisedager?

Velg "abonnér på reisedager" fra forsiden, eller søk på din strekning i rutesøket. Dersom vi selger reisedager på din strekning får du opp forslag om å kjøpe - direkte fra søkeresultatet.

Tilbake



Hva om jeg ønsker å bytte Faste Reisedager med Valgfrie Reisedager?

Da kan du kjøpe valgfrie Reisedager, og verdien av de dagene du ikke har brukt, blir automatisk overført. Saldoen kan kun inneholde hele dager, så derfor runder vi av nedover til hele dager av ny type når verdien overføres.

Tilbake



Kan jeg kjøpe reisedager på bussen?

Nei, Reisedager selges bare på nettbuss.no.

Tilbake



Jeg får ikke kjøpt Reisedager mellom de sonene jeg reiser. Hvorfor?

Reisedager selges hovedsaklig på fylkeskryssende reiser, og ikke internt i Ruters område. Det selges foreløpig ikke Reisedager på alle relasjoner. Send en mail til 05070@nettbuss.no om du savner din normale reisestrekning.

Tilbake



Hva gjør jeg når jeg har brukt opp Reisedagene og behøver flere?

Du kan kjøpe flere reisedager på nettbuss.no, eller gjenta ditt siste kjøp ved å sende "Forny" til +47 91505070.

Tilbake



Går det an å abonnere på reisedager?

Ja, med kredittkortavtale på nettbuss.no kan du automatisk fornye dine Reisedager når du har forbrukt den siste dagen. Du får alltid beskjed om fornyelse pr. SMS, og kan stoppe abonnementet når som helst ved å sende "Stopp" til +47 91505070.

Tilbake



Kan jeg kjøpe vanlig periodekort som reisedager?

Faste Reisedager gjelder for en fast periode. Men du bruker altså mobilen i stedet for et kort.

Tilbake til spørsmål



Kan noen andre benytte reisedagene mine?

Reisedager er knyttet til din mobiltelefon, og andre kan derfor ikke benytte dem.

Tilbake



Får jeg refundert ubrukte Reisedager?

Reisedager som er kjøpt på Nettbuss.no må brukes innen 365 dager fra kjøpstidspunktet, og refunderes ikke. Men om du kjøper nye Reisedager fornyes utløpsdatoen også på de Reisedagene du ikke har brukt. NB! Perioden for faste Reisedager gjelder fra første valideringsdag i perioden.

Tilbake



Bruker jeg opp en hel reisedag om jeg bare reiser en tur?

Ja, du bruker en hel reisedag selv om du bare reiser én tur. Reisedager er derfor mest lønnsom for dem som reiser mer enn én tur om dagen.

Tilbake



Hvor mange turer kan jeg reise på en dag?

Du kan reise så mange ganger du ønsker på én dag. 40 minutter etter at du har validert billetten hos sjåføren, får du en ny SMS, slik at du alltid har en gyldig billett.

Tilbake



Hva gjør jeg om jeg har et ærend underveis på turen og må ta neste buss videre?

Så lenge du reiser på samme strekning og har en gyldig billett kan du stoppe for ærender underveis, og ta neste buss videre Husk at det tar 40 minutter før du får tilsendt en ny, gyldig billett.

Tilbake



Hvor lenge er Reisedager gyldige?

Dine Reisedager er gyldige i 365 dager etter kjøpstidspunktet. NB! Dette må ikke forveksles med at perioden for faste Reisedager gjelder fra første valideringsdag i perioden. Det betyr f.eks. at 30 faste Reisedager varer i 30 dager fra første valideringsdag i perioden.

Tilbake



Hva om jeg mister mobiltelefonen min?

Om du mister mobiltelefonen kan du bare sperre abonnementet og bruke ditt gamle telefonnummer på en ny telefon. Vi sender Reisedagene til ditt mobilnummer.

Tilbake



Hva om jeg bytter mobilnummer?

Om du bytter mobilnummer må du oppdatere dette på "Min side" på nettbuss.no. Vi sender Reisedagene til det mobilnummeret du har registrert her.

Tilbake



Hva slags telefon kan jeg bruke?

Vi anbefaler telefoner med internettleser og stor skjerm (smarttelefoner) . Har du en eldre telefon uten internett kan du også bruke den, men da må sjåføren kunne lese billettnummeret i den SMSen du har fått.

Tilbake



Kan jeg bruke Reisedager på deler av strekningen jeg har kjøpt reiser til?

Så lenge du reiser kortere på samme strekning, kan du bruke dine Reisedager.

Tilbake



Kan jeg bruke Reisedager på andre linjer enn der jeg normalt reiser?

Nei, Reisedager er knyttet til strekning og linjer som trafikkerer denne strekningen.

Tilbake



Hva skjer hvis jeg sletter den Reisedagen jeg har fått på mobiltelefonen min?

Du kan få tilsendt ny billett til din mobil ved å sende "Billett" til +47 91505070

Tilbake



Hvordan får jeg fram de Reisedagene jeg har mottatt på mobiltelefonen min?

Trykk på lenken i den siste SMS'en du har fått fra Nettbuss for å hente din gyldige billett.

Tilbake



Kan jeg selv bestemme hvor mange Reisedager jeg vil kjøpe?

Du kan kjøpe et fast antall Reisedager på din valgte strekning. Foreløpig selger vi kun 5 og 10 valgfrie Reisedager samt 30 Reisedager, fast periode på utvalgte strekninger for TIMEkspressen i Østlandsområdet.

Tilbake



Hva gjør jeg med Reisedagene om jeg flytter?

Kjører det en TIMEkspresslinje dit flytter kan du overføre verdien av de Reisedagene du ikke har benyttet til den nye linjen, forutsatt at det selges reisedager på den aktuelle strekningen. Dersom du ikke har bruk for Reisedagene lenger kan vi ikke hjelpe deg med dette.

Tilbake



Kan jeg bruke reisedagene når jeg vil?

Reisedagene kan benyttes akkurat når du vil, på avganger tidlige og sent, på hverdager og i helg og ferier.

Tilbake



  • Hvordan kan jeg da få kjøpt 30-dagers overgangsbillett til Ruter Sone 1?

    Vis til sjåføren at du har kjøpt deg nye Reisedager, så får du kjøpt 30-dagers overgangsbillett til Ruter sone 1 på TIMEkspressen som vanlig (selges på TE1, BY8/NX8, TE14). Denne muligheten er dessverre for øyeblikket ikke tilstede for TE3, TE6 og TE9.

    Tilbake