Ofte stilte spørsmål TIMEkspressen og Nettbuss express

 




Kan jeg kjøpe billett på bussen?

PÅ TIMEkspressen og Nettbuss express selger vi billett på bussen, men vi anbefaler å kjøpe billetten på internett eller mobil. Der får du den beste prisen. Du er kun garantert plass om du har kjøpt billett på forhånd.

Tilbake




Er billetten personlig?

Nei, det viktige er at den som reiser har et korrekt bookingnummer. Vi ser helst at den som reiser har med billetten med QR-koden, enten på mobilen eller på papir. Billetten må være utstedt til riktig kundekategori (voksen, ungdom, barn, honnør). Den som reiser med billetten må kunne påregne å vise legitimasjon på bussen for å vise at den reisendes alder stemmer overens med kundekategori.

Tilbake




Dersom jeg ikke kan skrive ut billetten?

Da holder det at den reisende kan fremvise bookingnummer for sjåføren.

Tilbake




Dersom jeg mister mitt bookingnummer, hva gjør jeg?

Dersom du er registrert medlem kan du logge deg inn på 'Min side' og skrive ut billetten på nytt. Kontakt oss eventuelt på tlf. 05070, så hjelper vi deg.

Tilbake




Kan jeg reise på en annen avgang en den som står på billetten?

På TIMEkspressen gjelder billetten til alle avganger den dagen den er solgt til, unntatt nattavganger. På Nettbuss express gjelder billetten til den avgangen den er solgt til.

Tilbake




Kan jeg bestille billett med reisedato mer enn to måneder frem i tid?

Dette kan variere litt, men det normale er at billetter for perioder på 60 dager blir lagt ut i gangen.

Tilbake




Jeg har tastet feil eller ønsker å endre min billett, hva gjør jeg?

Det er ikke mulig å endre en kjøpt reise, men det er mulig å kjøpe avbestillingsforskring som gjør at du selv på nettbuss.no kan kansellere reisen (inntil 2 timer før avgang) og få refundert penger, eller kjøpe en ny billett. Prisen for avbestilling er lik 15 % av billettprisen. Medlemmer får 50 % rabatt på avbestillingsforsikringen.

Tilbake

 


Kan jeg kjøpe avbestillingsforsikring i ettertid?

Nei, avbestillingsforsikring kan kun kjøpes samtidig med billetten. Om du registrerer deg som medlem får 50 % rabatt på avbestillingsforsikringen.

Tilbake




Kan man reservere plass?

På Nettbuss express linje NX14, NX123, NX146, NX170, NX190 og NX450 er det mulig å reservere sete.

Tilbake




Kan jeg kjøpe gjennomgående billett med bytte av buss?

Ja, på internett kan du kjøpe gjennomgående billett med overganger mellom TIMEkspressen og Nettbuss express vv. Foreløpig har vi kun lagt opp Oslo Bussterminal som omstigningsholdeplass.

Tilbake




Reiser barn gratis?

Barn under 3 år reiser gratis.

Tilbake




Er bussene utstyrt med barnesete?

Alle busser skal ha minst 2 ordinære barneseter/-puter. Om du har behov for eget godkjent spebarnsete må du ta med dette selv.

Tilbake




Hva med barn som reiser alene?

Barn som reiser alene må være i skolealder og kunne fremvise kontaktinformasjon til foresatte.

Tilbake




Har dere plassgaranti?

På Nettbuss express har vi plassgaranti for de som kjøper billett på internett/mobil. Når bussen er full vil det ikke alltid settes opp ekstrabuss. Vi anbefaler derfor å kjøpe billett på nett/mobil i god tid.

Tilbake




Tilbyr dere plass for funksjonehemmede?

Ja, flere av våre busser har plass for én rullestol. Noen linjer disponerer ikke busser med rullestolplass. Da vil vi løse transporten på annen måte. Av kapasitetsmessige hensyn ber vi om at du varsler kundesenteret på tlf. 05070 48 timer før avgang om du behøver plass for rullestol.

Tilbake




Må ledsager for funksjonshemmet betale?

Nei, men ledsagere må legge fram gyldig ledsagerbevis og reiser gratis ved å køpe billett i kategorien 0 – 2 år. Dette må skje sammen med kjøp av billett for den som er funksjonshemmet.

Tilbake




Kan jeg ta med dyr på bussen?

Nettbuss express tar av hensyn til allergikere ikke med dyr (hund, katt, osv). Unntak er førerhund, polititjenestehund og redningshund i tjeneste/opplæring.

På TIMEkspressens avganger er det lov å ta med hund, men du må betale halv pris av voksenbillett uansett om hunden er stor eller liten. Førerhund reiser selvsagt gratis.

Tilbake




Hvorfor skal jeg angi mitt mobilnummer?

Vi sender ut informasjon på SMS ved forsinkelser. Vi sender også ut referansenummer og bestillingsbekreftelse på SMS. Videre gjør det lettere for kundeservice å lete opp din billett dersom du skulle miste den. Ditt nummer vil på ingen måte bli brukt i annen sammenheng eller distribueres til tredjepart.

Tilbake




Kan jeg ta med sykkel, barnevogn eller ski?

Ja. Det er plass til inntil 2 sykler pr buss, men vi kan kun garantere plass til sykkel om det er bestilt plass til sykkel i forbindelse med billettkjøp på nett. Barnevogner og ski kan medtas i den utstrekning plassen tillater det og skal anbringes etter anvisning av bussjåføren.

Tilbake




Kan jeg sende en pakke med bussen?

Nettbuss express tar imot pakkeforsendelser på bussen. Det samme gjør enkelte TIMEkspresslinjer. Pakkeforsendelser kan ikke kjøpes på internett, kun på bussen. Det er viktig at pakker er godt merket, og det skal alltid være en mottaker av pakken.

Tilbake

 

Sendes billetten på SMS?

Ja, du kan selv velge om du vi ha billetten tilsendt på SMS.

Tilbake




Er det sikkerhetsseler om bord?

Ja, det er sikkerhetsseler på alle seter om bord.

Tilbake




Får man kjøpt noe å spise og drikke om bord?

Nei, av hensyn til sikkerheten om bord skal ikke sjåføren utføre andre oppgaver enn å føre bussen når bussen er under fart.

Tilbake




Er det toalett om bord?

Ja, det er toalett på alle busser, med noen unntak på TE3. 

Tilbake




Er det internett om bord?

Ja, det er gratis internett på alle bussene.

Tilbake




Er det stikkontakt ombord?

Mange busser på Nettbuss express er utstyrt med stikkontakter.

Tilbake




Kreves det kode for å benytte internett på bussen?

Nei, det er bare å søke opp det trådløse nettverket og koble deg til.

Tilbake




Er det stopp underveis slik at man kan spise og drikke?

På TIMEkspressen er det ingen stopp for annet enn på- og avstigende. Enkelte linjer på Nettbuss express har en pause underveis der det er mulighet for å kjøpe mat. NX170 Førde – Sogndal – Oslo og NX450 Sogndal - Flåm - Voss - Bergen har også fjordkryssing med ferje der det er mulighet for å kjøpe mat.

Tilbake




Kan man spise og drikke underveis på reisen?

Ja, men ta hensyn til dine medpassasjerer.

Tilbake




Hvor stor kan min håndbagasje være?

Håndbagasjen må kunne plasseres i hattehyllen eller under setet. Bagasje som ikke får plass der må plasseres i bussen lasterom.

Tilbake




Hvor mye bagasje kan jeg ta med?

Utover håndbagasje kan den reisende fritt ta med inntil 2 kolli som må plasseres i bussens bagasjerom. Det påløper en ekstra kostnad per kolli utover 2 kolli. Barnevogner kan medtas i den utstrekning plassen tillater det og skal anbringes etter anvisning av bussjåføren.

I følge nasjonale befordringsvedtekter er transportøren ikke ansvarlig for tap av eller skade på gjenstander som tas med fraktfritt med mindre det kan påvises forsett eller grov uaktsomhet fra betjeningens side.

Tilbake




Jeg har glemt noe på bussen, hva gjør jeg?

Send oss en mail til 05070@nettbuss.no så hjelper vi deg så godt vi kan. 

Tilbake




Om jeg vil klage på noe, hvor henvender jeg meg?

Dersom du har tilbakemeldinger send oss gjerne en mail på 05070@nettbuss.no. Vi setter pris på dine tilbakemeldinger, de gjør oss bedre! Du kan også ringe 05070.

Tilbake




Dersom bussen er forsinket, har jeg krav på erstatning?

Her følger vi den nasjonale reisegarantiordningen. Denne finner du på nettsiden.
På nettsiden vår kan du ved å klikke på ”Sanntid” se på et kart hvor bussen befinner seg.

Tilbake




Hvorfor er det ikke varmdrikkautomater på bussen?

Nettbuss har en nullvisjon med hensyn til ulykker. Å gå rundt i bussen under fart, med en kopp varm drikke innebærer en ulykkesrisko, både for den som går med koppen og medpassasjerer som kan bli skadet av varm drikke som søles ut, ved for eksempel brå oppbremsing eller sving.

Tilbake




Kan jeg kjøpe periodekort?

Ja, til TIMEkspressen selger vi både 14-dagers og 30-dagers periodekort. Periodekort kjøper du på bussen.

Tilbake