Nettbuss og NSB blir Vy. Les mer på vy.no

Vi bruker informasjonskapsler for å optimalisere din brukeropplevelse på nettbuss.no. Ved å klikke "OK" godtar du at vi lagrer opplysninger som beskrevet her.

Hva betyr den nye merkevaren for deg?

- Spørsmål og svar

Hvorfor skal Nettbuss og NSB ha en ny felles merkevare?   

Norges Statsbaner er ikke lenger et dekkende navn på virksomheten vår. NSB konkurrerer i dag om å kjøre tog i Norge og har ansvar for kundene, men eier ikke skinnene, signalanleggene, stasjonene eller togene. Vi er også Norges største busselskap, Nettbuss, og kjører tog og buss i både Norge og Sverige.  

Transportbransjen utvikler seg raskt, og kundene har nye behov som vi vil løse. Vi vil skape fremtidens transportløsninger ved å samle buss- og togtilbudet, utvikle nye digitale løsninger og utforske flere transportmidler. Sammen vil NSB og Nettbuss tilby reiser hele veien fra dør til dør, ikke bare til og fra stasjonen eller holdeplassen. Da blir det enklere å reise kollektivt og miljøvennlig, og å klare seg uten egen bil.  

 

Fortell om det nye navnet, Vy?  

Vy er et skandinavisk ord som betyr utsyn, oversyn, utsikt eller bilde av. Du kan for eksempel ha fremtidsvyer, som betyr ambisjoner eller utsikter. I Sverige heter postkort vykort. Ordet stammer fra det franske ordet vue, som betyr å se.  

Vy uttrykker at vi vil gi våre reisende opplevelser, bilder og utsikter. Vy er et kort og enkelt navn som viser at vi er på vei inn i noe nytt. Vi har en lang og stolt tradisjon som går helt tilbake til 1883. Den bygger vi videre på. Vi har vyer på vegne av samfunnet og kundene våre. Vi vil skape fremtidens transportløsninger ved å samle buss- og togtilbudet, utvikle nye digitale løsninger og utforske flere transportmidler.  

 

Hvorfor kan ikke NSB heller fokusere på å få togene til å kjøre som de skal?  

Kundene trenger ikke være bekymret for at ambisjonene våre for framtida og nysatsingene våre går på bekostning av punktligheten og kvaliteten til buss og tog. Høy kvalitet og punktlighet i buss- og togvirksomheten er alltid første prioritet. Vi har en intern organisering som sørger for at vi kan gjøre begge deler samtidig.   

NSB Persontog er i dag en togoperatør med ansvar for kundene og som konkurrerer om å kjøre tog i Norge. Men vi eier ikke skinnene, signalanleggene, stasjonene eller togene. Vi forstår at kundene våre er frustrerte over den dårlige punktligheten, som i hovedsak er knyttet til utdatert infrastruktur. Arbeider med nybygging og vedlikehold påvirker også togtilbudet vårt, og vi jobber tett sammen med Bane NOR for å gjøre konsekvensene av arbeidene minst mulig for våre kunder. Vi jobber hardt for å forbedre punktligheten og tilbudet vårt på de områdene som vi rår over.  

 

Betyr dette at Nettbuss skal kjøre buss for tog for NSB?  

Nei, ikke nødvendigvis. NSB Persontog har rammeavtaler med en rekke bussleverandører. Disse benytter vi ved behov for busstransport når det er planlagte og oppståtte avvik i trafikken. Nettbuss og flere andre busselskaper bidrar i dag. Ny felles merkevare vil ikke endre på dagens system med buss for tog ved avvik i togtrafikken. Rammeavtalene gir oss fleksibiliteten vi trenger for å få kundene våre frem mest mulig effektivt.  

 

Hvor skal jeg kjøpe min neste billett?  

Du bruker akkurat de samme kanalene som før. NSB-appen vil etter hvert skifte navn og farge. Skulle du for eksempel skrive inn nettbuss.no eller nsb.no i nettleseren vil du bli sendt videre til riktig nettside.   

 

Må jeg gjøre noe med billetten jeg allerede har kjøpt?   

Nei. Billetten er akkurat like gyldig som den alltid har vært.   

 

Gjelder billetten på buss og tog om hverandre?   

Nei. Selv om vi får felles navn må du fortsatt ha separate billetter til henholdsvis buss eller tog.  

 

Hva betyr navnebyttet rent praktisk for meg som kunde?   

Foreløpig vil du ikke merke så mye. Etter hvert skifter vi navn, logo og farger på alle kundeflater, på togene og bussene. Og de ansatte får nye uniformer utpå høsten.  

  

Må jeg ha ny profil på «mine sider»?   

Nei, du trenger ikke å gjøre noen endringer.   

 

Trenger jeg enda en ny app for å kjøpe billetter nå?   

Reiser du med tog bruker du bare NSB-appen som før. Den vil etter hvert skifte farge og logo, men fungerer akkurat som før og kanskje enda bedre! Skal du reise med Nettbuss kjøper du billetter på nettbuss.no inntil videre. På sikt vil du kunne kjøpe alle reiser med både buss og tog i samme app og på vy.no.  

 

Hvor finner jeg informasjon om trafikken nå?   

Benytt NSB-appen som du alltid har gjort. Trafikkinformasjon for buss finner du fortsatt på nettbuss.no. Etter hvert vil du finne trafikkinformasjon for buss og tog på vy.no.  

 

Blir det dyrere å reise nå?   

Nei, det blir ikke dyrere å reise, men vi vil kunne tilby enda flere reisekombinasjoner enn før.  

  

Når Nettbuss og NSB skal hete det samme, hvordan vet jeg at jeg har kjøpt bussbillett og ikke togbillett?  

Det fremkommer på billetten og ut fra strekningen du reiser.    

 

Om jeg skal ta tog fra Trondheim til Stavanger, må jeg da først kjøpe billetter hos dere og deretter hos Go Ahead som kjører fra Oslo til Stavanger?   

Inntil videre kan du kjøpe billetter til alle togstrekninger i Norge i de samme kanalene som du har brukt tidligere. Når ny togoperatør kommer på Sørlandsbanen i desember har vi som mål å gjøre det lettest mulig for deg som kunde å kunne kjøpe gjennomgående reiser. Du vil få mer informasjon om dette i god tid. 

 

Hvordan kommer jeg i kontakt med dere nå?  

Kundesenter buss; 407 05 070 (samme som før). Kundesenter tog; 61 05 19 10 (samme som før)   Kundesenter bybil: 40 00 19 19 (samme som før). For øvrig kan vi kontaktes via webskjema og app som før.  

 

Jeg har booket en billett med Nettbuss/NSB til sommeren, må jeg bestille denne på nytt?  

Nei, du trenger ikke å bestille på nytt selv om vi bytter navn. Utstedt billett er gyldig.  

 

 

Publisert 12.03.2019