Vi bruker informasjonskapsler for å optimalisere din brukeropplevelse på nettbuss.no. Ved å klikke "OK" godtar du at vi lagrer opplysninger som beskrevet her. Vi anbefaler at du bruker Google Chrome som nettleser. 

Spørsmål og svar om kontantfrie busser

Det har skjedd mye i bruken av kontanter i samfunnet de siste årene og mange bruker sjelden eller aldri kontanter i det hele tatt.

Det viktigste med kontantfrie busser:

  • økt sikkerhet for kunder og sjåfører
  • raskere billettering og mindre forsinkelser

Med forhåndskjøpt billett eller kortbetaling på bussen, bruker sjåføren mindre tid på billettering og slipper å håndtere vekslepenger. Dette utgjør en stor forskjell på kortere ruter hvor det er mange påstigninger. 

Uten kontanter i bussene er sjåføren mindre utsatt for ran. 

I tillegg til at billetteringen på bussen går raskere, er du også sikret plass på bussavgangen. Kjøper du billetten på nett eller i app får du i mange tilfeller også en bedre pris. 

Du kan kjøpe billetter på billettautomatene på bussterminalen i Oslo, hos betjente utsalgssteder og ved å kontakte kundesenteret. 

Du kan også kjøpe billett om bord i bussen om du betaler med kort.

Se oversikt over betjente utsalgssteder (nederst på siden)

Kontakt kundesenteret for kjøp av billetter

Ja. Du trenger ikke å være registrert som kunde for å kjøpe billett. Det eneste vi trenger er et mobilnummer som vi kan sende billetten til. 

Har du kjøpt billetten på nett eller i app som registrert kunde, finner du billetten på «Mine sider» på nettbuss.no, eller under «billetter» i appen. I tillegg får du billetten på e-post eller SMS hvis du har valgt dette.

Husk at du også kan printe ut billetten fra e-post og vise den til sjåføren.

Kontaktløs betaling er at du gjennomfører en betaling trådløst, uten å måtte sette inn chipen, bruke magnetstripen eller taste PIN-kode.

Maks tillatt beløp for kontaktløs betaling er 399 kroner.

Slik betaler du kontaktløst

Har du et bankkort som støtter kontaktløs betaling er trenger du bare å legge kortet inntil terminalen frem til du hører et «biip».

Transaksjonen kan gjennomføres på mindre enn et halvt sekund.

Hvis du har kjøpt billett hos et av våre betjente utsalgssteder eller hos kundesenteret, får du billetten på e-post. Denne kan skrives ut og vises frem til sjåføren.

Kjøper du billett på billettautomat på Oslo bussterminal, får du billetten på papir.

Har du kjøpt billetten på nettbuss.no og tastet inn mobilnummer, kan du oppgi nummer til sjåfør, så finner han billetten for deg.

Hvis du ikke får kjøpt reisen din på nett, må du kjøpe billett om bord i bussen og betale med kort.

For interne reiser i Østfold og Sogn og Fjordane avviser vi ikke barn og eldre i tilfeller der de ikke har mulighet for å betale med kort.
Inntil videre så finnes det ikke muligheter for forhåndskjøp av billett for lokalreiser innenfor disse fylkene.