Vi bruker informasjonskapsler for å optimalisere din brukeropplevelse på nettbuss.no. Ved å klikke "OK" godtar du at vi lagrer opplysninger som beskrevet her.

Bagasje og pakkeforsendelser

Her finner du informasjon om bagasje og hva du kan ha med deg på reisen. Finner du ikke det du leter etter, prøv siden Ofte stilte spørsmål, send oss en e-post på kundesenter@nettbuss.no, ring kundesenteret vårt på telefon 407 05 070 eller ta kontakt med oss på Facebook. Vi hjelper deg så fort vi kan. 


Dette kan du ha med deg

Reisende kan fritt ta med en håndbagasje som får plass under setet foran eller i hattehyllen.

I tillegg til håndbagasje kan reisende ha med inntil 2 kolli bagasje per person. Maksimale mål og vekt per kolli er høyde (A) + lengde (B) + dybde (C) = 175 cm / 23 kilo. Ekstra bagasje ut over 2 kolli kan forhåndsbestilles eller kjøpes om bord på bussen dersom det er plass.

Bagasje skal være forsvarlig pakket og merket.

 

Barnevogn, ski og spesialbagasje

Barnevogn fraktes fritt dersom det er plass. Sjåføren avgjør hvor barnevognen skal plasseres under reisen.

Ski eller snøbrett regnes som ett kolli bagasje dersom det er godt pakket.

Plass til sykkel og spesialbagasje må forhåndsbestilles ved kjøp av billett på www.nettbuss.no. Maksimal mål og vekt per kolli spesialbagasje er 50 x 60 x 220 cm / 23 kilo. Som spesialbagasje regnes blant annet golfbag, pulk og surfebrett og sykkel. Kravet om forhåndsbestilling gjelder også der sykkelen pakkes i sykkelbag.  

Skytevåpen fraktes dersom det er forsvarlig pakket, og våpenets hoveddel og sluttstykke oppbevares atskilt. Våpenets hoveddel oppbevares sammen med eventuell ammunisjon i bussens bagasjerom. Våpenets sluttstykke oppbevares i håndbagasjen. Stikkvåpen kan ikke fraktes inne på bussen. 

 

Forveksling av bagasje

Reisende må selv påse at de får med seg egen bagasje ved avstigning. 

Bagasje bør være tydelig merket med navn og telefonnummer. Nettbuss har dessverre ikke mulighet til å kontrollere at reisende tar med seg riktig bagasje, og Nettbuss er ikke erstatningsansvarlig ved tap av bagasje eller skade som skyldes andre reisende. Ved forveksling av bagasje vil vårt kundesenter på forespørsel forsøke å sette de reisende i kontakt med hverandre, slik at forvekslet bagasje kan leveres tilbake. 

Frakt av gods

Nettbuss tilbyr å frakte pakker på direktelinjer dersom det er plass. Avsender leverer pakken og betaler for frakten direkte til sjåfør. Det er viktig at pakker er godt merket og mottaker skal alltid møte opp og ta i mot pakken på avtalt sted.

Pakker må merkes tydelig med navn og telefonnummer til både avsender og mottaker slik at sjåføren har mulighet til å varsle dersom noe uforutsett skulle inntreffe underveis.

Av hensyn til sikkerheten har sjåføren rett til å undersøke godset før det fraktes. Sjåføren kan avslå å frakte godset dersom det er tvil om hva godset inneholder. Nettbuss frakter ikke:

  • ferskvarer som kjøtt og fisk
  • farlige stoffer som drivstoff, gass, kjemikalier og lignende
  • levende dyr
  • store gjenstander som hvitevarer, møbler eller lignende

Ikke avhentet gods blir returnert til avsendersted og må hentes der av avsender. For øvrig gjelder vegfraktloven. Nettbuss gjør særlig oppmerksom på at ansvaret for tap av gods ved innenriks frakt er oppad begrenset til 17 SDR (Special Drawing Rights), se vegfraktloven §32 annet ledd. Ved frakt av verdifullt gods anbefaler vi avsender å forsikre godset.

Vegfraktloven >>