Vi bruker informasjonskapsler for å optimalisere din brukeropplevelse på nettbuss.no. Ved å klikke "OK" godtar du at vi lagrer opplysninger som beskrevet her. Vi anbefaler at du bruker Google Chrome som nettleser. 

Reisende med nedsatt funksjonsevne

Reisende med nedsatt funksjonsevne har rett til å reise med Vy så langt det er praktisk mulig. Du må kunne gjennomføre reisen på egen hånd, med egen ledsager eller ved hjelp av den assistansen som Vy kan tilby på bussen. 

Kjøp billett senest 36 timer før avgang

For at vi skal kunne klargjøre bussen for rullestol må du kjøpe billett senest 36 timer før avgang. 

Huk av for "Jeg trenger plass til elektrisk rullestol" når du kjøper billetten på nett. 

Det er ikke alle linjer som tilbyr rullestolplass ved kjøp av billett på nett eller i app. Får du opp "Billett kan ikke kjøpes på nett" må du kjøpe billett ved å kontakte kundesenteret på telefon 407 05 070.

Vennligst merk 
Har du manuell rullestol, og denne kan fraktes i bussens bagasjerom, trenger du ikke å kjøpe billett med rullestolplass. 

Personer med nedsatt funksjonsevne som ikke kan betjene våre automatiserte løsninger, kan forhåndskjøpe billett hos kundesenteret uten ekstra omkostninger. Kontakt kundesenteret på tlf. 407 05 070. Kundesenterets åpningstid er mandag - fredag kl. 08.30 - 15.30.

Merk at...
Ved reiser i helg eller mandag, må kundesenteret kontaktes på telefon senest kl. 14 fredagen før. 

Reisende med nedsatt funksjonsevne eller nedsatt bevegelighet kan bare nektes transport dersom 

  • det er nødvendig for å ivareta sikkerhetsregler gitt i medhold av lov eller forskrift
  • utformingen av konstruksjonen til  bussen, stoppestedet eller terminalen gjør det fysisk umulig å ta den reisende om bord.

Av hensyn til sikkerheten og bussens fysiske utforming kan ikke rullestolen overstige følgende mål: 
lengde 120 cm, bredde 70 cm, høyde 109 cm og totalvekt på 300 kg (inkl. bruker).

Dersom den reisende nektes transport på grunn av forhold som nevnt over, vil Vy informere den reisende om alternative transportmuligheter. Den reisende vil også ha krav på å få refundert forhåndskjøpt billett.

Vy ønsker at reisende i rullestol med behov for assistanse under reisen, varsler om dette ved å kjøpe billett senest 36 timer før avgang. Dersom reisende i rullestol ikke har mulighet til å kjøpe billett på nett, bes det om at reisende med behov for assistanse kontakter kundesenteret senest 36 timer før avgang. Det samme gjelder reisende med andre funksjonsnedsettelser og behov for assistanse under reisen.

Assistanse under reisen består av hjelp til ombordstigning, avstigning og plassering av rullestol. Vårt personale har ikke anledning til å assistere med mating, medisinering, toalettbesøk eller lignende. 

Selv om den reisende ikke har meldt fra om behovet for assistanse senest 36 timer før avgang, vil Vy forsøke så langt praktisk mulig å assistere den reisende med ombord- og avstigning.

Ledsagere reiser gratis ved å vise gyldig ledsagerbevis utstedt av offentlig myndighet. Førerhund eller servicehund reiser gratis.