VY3, VY6, VY175 og FB11 er innstilt som følge av streiken blant bussjåfører i Oslo og Viken. Les mer om streiken på vy.no

Vi bruker informasjonskapsler for å optimalisere din brukeropplevelse på nettbuss.no. Ved å klikke "OK" godtar du at vi lagrer opplysninger som beskrevet her. Vi anbefaler at du bruker Google Chrome som nettleser. 

Reisende med nedsatt funksjonsevne

Reisende med nedsatt funksjonsevne har rett til å reise med Vy så langt det er praktisk mulig. Du må kunne gjennomføre reisen på egen hånd, med egen ledsager eller ved hjelp av den assistansen som Vy kan tilby på bussen. 

Kjøp billett senest 36 timer før avgang

For at vi skal kunne klargjøre bussen for rullestol må du kjøpe billett senest 36 timer før avgang. Du kjøper billett ved å kontakte kundesenteret på telefon 407 05 070.

Vennligst merk 
Har du manuell rullestol, og denne kan fraktes i bussens bagasjerom, trenger du ikke å kjøpe billett med rullestolplass. 

Forhåndskjøp billett hos kundesenteret uten ekstra omkostninger. Kontakt kundesenteret på tlf. 407 05 070. Kundesenterets åpningstid er mandag-fredag kl. 08.30-15.30.

Vennligst merk:
Ved reiser i helg eller mandag, må kundesenteret kontaktes på telefon senest kl. 14 fredagen før. 

Reisende med nedsatt funksjonsevne eller nedsatt bevegelighet kan bare nektes transport dersom 

  • det er nødvendig for å ivareta sikkerhetsregler gitt i medhold av lov eller forskrift
  • utformingen av konstruksjonen til  bussen, stoppestedet eller terminalen gjør det fysisk umulig å ta den reisende om bord.

Av hensyn til sikkerheten og bussens fysiske utforming kan ikke rullestolen overstige følgende mål: 
lengde 120 cm, bredde 70 cm, høyde 109 cm og totalvekt på 300 kg (inkl. bruker).

Dersom den reisende nektes transport på grunn av forhold som nevnt over, vil Vy informere den reisende om alternative transportmuligheter. Den reisende vil også ha krav på å få refundert forhåndskjøpt billett.

Trenger du assistanse under reisen ønsker vi at du varsler om dette ved å kjøpe billett senest 36 timer før avgang.

Våre ansatte kan hjelpe til med plassering av rullestol, men vi kan dessverre ikke assistere med mating, medisinering, toalettbesøk eller lignende.

Ledsagere reiser gratis ved å vise gyldig ledsagerbevis utstedt av offentlig myndighet. Førerhund eller servicehund reiser gratis.